Tina

Vad tycker du är viktigast att fråga familjen när dom ringer efter matchning?

Detta är en lurig fråga. Kommer ihåg att jag själv ställde mig samma fråga tusen gånger, men kom ihåg att det är viktigare att slappna av inför samtalet än att stressa inför det och skriva ner en massa frågor :) Det kan också mycket väl hända att den värdfamilj som ringer dig redan har en massa frågor redo. För mig var det så. Jag hade knappt tid att fråga något över huvudtaget^^ Och det var skönt :) Om de ställer en fråga som kommer svaret naturligt, och troligtvis även följdfrågorna. Men här är några tips ändå;

- Frågor om barnen (-/et), hurdana är dem, vad de gillar att göra m.m.
- Frågor om området, om andra au pairer i området och vad det finns att göra.
- Vad de är för slags människor, vad gillar de att göra på fritiden?
- Vad arbetar föräldrarna med?
- Hur skulle din dag se ut dvs. schemat.
- Finns det ngt specifict du måste tänka på? T.ex. allergier, sjukdomar, speciella förhållanden (skiljsmässa, ta hand om barnen på olika ställen? Självklart ska du inte fråga dem om de är skilja, men om de nämner det, fråga om det kräver ngt speciellt från dig.)
- Har de haft någon au pair innan?

Det var några tips, men kom ihåg att ta det som det kommer, använd dessa tips om samtalet inte tar fart, men det är jag SÄKER på att det kommer göra :)

Lycka till!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0